TEHDÄÄN JOTAIN TODELLA POSITIIVISTA JA OMAA GUGGENHEIMIN
TILALLE!
Pohjolan
valkea kaupunki? Vai mustan möykyn pilaama silhuetti?
Omaa
osaamista ? Vai muualta kannettua pakkopullaa?
Tämän mustan Guggenheim-möykyn tilalle toivoisin design-yrittäjien rakennusta, jossa tekijät voisivat myydä suoraan tuotteitaan matkailijoille ja muille kävijöille. En ehdota kuollutta tilaa kuten Erottajan Design Forum oli vaan elävää tilaa kuten Ornamon Kaapelilla järjestämät Joulumyyjäiset. Siellä pääsee n. 300 designyrittäjää esillepanijoina myymään itse suoraan kuluttajille. Kaapelin tila on suunnilleen samankokoinen kuin suunniteltu museo. Kun tekijät ovat suoraan kontaktissa ostajien kanssa niin silloin syntyy myös paljon jatkokontakeja, myös vientimielessä.
Risteilylaivat
tuovat n. 250 000- 300 000 matkailijaa /v Helsinkiin ja kaikki
pyörivät Kauppatorin ja Esplanandin kulmilla. Lisäksi tulevat muut matkailijat,
esim. kiinalaisten kasvava joukko. Museon laskelmissa on n. 500 000
kävijää/v.
Miksi
ei käytetä mahdollisuutta myydä heille suomalaisia tuotteita?
Ovatko taidenäyttelyt todella ainoa vaihtoehto? Meillä on jo Kiasma ja
Ateneum keskustassa hyvine näyttelyineen ja kohta myös
AmosRex ,joka ei veroeuroja ole pyydellyt.
Miksi
emme tekisi jotain uutta?
Guggenheim-keskustelu
on suoraan amerikkalaisen säätiön pussiin pelaamista. Mitään takeita sen
tuotoista ei ole, kuluista kylläkin. Muistaakseni lipputuloiksi oli kaavailtu
n. 8 M€.
Ehdottamani
Design House maksaisi, kyllä, mutta niin se maksaa museokin.
Se
olisi auki joka päivä. Jos paikkoja olisi esim. 300 ja viikkovuokra 100,- niin
tästä tulisi tuloja 1,56 M€. Viikkovuokra voisi olla vaikka 200,- niin
vuokratulot olisivat yli 3M€. Jos jokainen kauppias myisi esim. 500,-/pv
( ihan realistinen summa) ja DESIGN-HOUSE olisi
auki esim. 360 pv, niin myyntitulot olisivat n. 150 000,-/ pv
ja n. 54 M€ / v, josta alv:tä tilitettäisiin n. 10,5 M€ valtiolle. Lisäksi nuo
vuokratuotot sovitulla viikkohinnalla. Myyjät saisivat varata myyntitilansa
vain viikoksi kerrallaan, jotta jähmettymistä ei tapahtuisi.
Kaikki voittaisivat. Syntyisi taatusti uusia
businessmahdollisuuksia ja pienet yritykset pääsisivät kasvamaan, ihan omien
tuotteittensa myynnin kautta.
Suuremmille yrityksille voitaisiin varata digitaalisia
esittelytiloja. Näin myisimme suomalaista osaamista joka tasolla .
Tämä Finnish Design,joka niin mielellään nostetaan puheissa
esille, voisi tarjota todellisen ja aidon tulonlähteen kaupungille sekä
mielenkiintoisen oleskelupaikan kahviloineen ja ravintoloineen. Meillä on
korkeatasoinen muotoilijakoulutus mm. Aalto-yliopistossa, mutta
designyrittäjillä ei ole mitään pysyvää paikkaa saada tuotteitaan myyntiin.
Guggenheim valitettavasti edustaa ajattelua, jossa muualta tuotu
idea on jotain hienoa ja upeaa. Miksi emme tekisi jotain uutta ja todella
aidosti monia tahoja hyödyttävää!
Guggenheim-keisarilla ei mielestäni ole vaatteita!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti